fredag 28. mai 2010

HeiHei!

Tida flyr naar man har det goy, og jeg ser at oppdatering av bloggen har blitt nedprioritert den siste tida. Men jeg skal proeve aa gjoere det godt igjen ved aa gi en liten oversikt over aktiviteten de siste ukene.

Jakarta.
Vi ankom Jakarta, hovedstaden i Indonesia midt paa natta den 14.April. Foersteinntrykket av det lille vi saa av byen var ikke saerlig bra, saa vi kom oss av gaarde saa fort som mulig. Allerede neste kveld dro vi med natttoget til Yogyakarta. Men noe godt kom det da ut av oppholdet i Jakarta, vi moette Canadiske Kristin som slo foelge med oss paa reisa en ukes tid!

Yogyakarta.
I Yogyakarta gikk den kulturelle utflukten til verdens stoerste Buddhistiske tempel, (flere av gruppebildene som er lagt ut i forrige innlegg er fra denne utflukten). En noe mindere kulturell utflukt gikk til kjoepesenteret. Der brukte vi de foerste kronene paa shopping i Indonesia, godt for sjela men ikke fult saa bra for reisebudsjettet... Vi moette ogsaa kjentfolk av Ingrid 2, Tina, som studerer i Yogyakarta, veldig hyggelig!

Mount Bromo.
Paa vei til Bali tok vi en stopp for aa avlegge vulkanen Mount Bromo et besoek. Etter en lang dag paa buss fikk vi noen faa timers blund paa oyet foer vi kl 03.00 ble revet ut av soevne for aa ta spaserturen opp til vulkanen i nattemoerket. Vi hadde blitt fortalt at veien var lett og finne og at det ikke var noe problem aa gaa paa egenhaand, saa med friskt mot startet vi ferden. Men det var bekmoerkt, og det var absolut ikke lett aa finne veien. Heldigvis saa vi noe lys i det fjerne, saa vi bestemte oss for aa foelge det. Det viste seg aa funke, og innen sola gikk opp var vi paa toppen av vulkanen, herlig! Royken steg opp og vi hoerte det buldra fra bunnen, og med gjevne mellomrom kom det en kraftig dunst av svovel, kanskje ikke det sunneste aa innhalere, men det var saa absolut verdt det! Paa vei hjem lekte vi oss i maanelandskapet, og vi var alle enige om at dette var goy!

Bali, Kuta.
Vi kan vel ikke si at Kuta er favorittstedet vaart paa reisa, men vi hadde da noen bra dager her ogsaa. Surfebutikkene laa gatelangs og var fulle av fristelser som spiste av budsjettet, men litt maa det da vaere lov aa unne seg. Vi fikk ogsaa noen dager paa stranda, hvor Kristin og jeg(Vilde) laante surfebrett og lekte oss i boelgene. Noen besoek til starbucks hvor vi koste oss med kvalitetskaffi, frappuchino og pai ble det nok ogsaa.

Gili Islands.
Her koste vi oss skikkelig, og det var nyting av livet paa hoyt nivaa! Paa dagtid noyt vi strandlivet med bygging av strandslott og spilling av strandtennis. Kveldene gikk med til oel og hygge eller filmtitting paa en av restaurantene. Ingrid 2 tok til og med dykkelappen, og sto med glans, gratulerer, gratulerer! Vi ble paa Gili en uke foer vi kom oss videre.

Flores.
Vi bestemte oss for aa ta turen til Flores for aa dra aa se paa komodo dragon! Det var en laaaang reise. Paa litt over fire doegn tilbrakte vi rundt 70 timer pa baat og buss, yey! Men til tross for at reisa var lang, og hotellrommet hadde hukedo og maur i senga var det ikke en tur vi ville vaert for uten. Det er ikke hver dag man har mulighet til aa se en ekte drage :) Da vi gikk paa vaar lille dragesafari saa vi ikke bare drager, men spytte kobra og killing bees fikk vi ogsaa med paa kjoepet, ikke vaerst! Kan ikke skryte paa meg at jeg ikke var litt engstelig der vi tusla rundt paa stien paa leiting etter drager som er tre meter lange, lukter blod paa tre kilometers avstand og spiser en boeffel til middag, men vi kom alle fra det med livet i behold, phju.

Bali, Ubud og Kuta.
Tilbake paa bali dro vi innom Ubud, en by midt paa oya. Der restituerte vi fra den lange reisa og unna oss massasje og lange kafebesoek, deilig!
Tilbake i Kuta gjorde vi siste innspurt paa handling foer vi 13.mai tok flyet til Singapore!

Singapore.
Takket vaere Agot All Good kunne vi til tross for at det er svinedyrt i Singapore ta oss en tur til Universal Studios. Det var karuseller og show for alle penga! Litt skuffende at hovedatraksjonen, en vilt stor berg og dalbane, var ute av drift, men morro var det lell. Vi koste oss!
Dessverre kom den dagen da turkamerat Lene maatte vende nesa hjemover... Bra for alle dere der hjemme som har vaert uten Lene i 4 maaneder, men kjipt for oss som sitter igjen her uten vaar fjerde turkamerat. Lene, du er dypt savnet av reisefoelget. Kom tilbake igjen, ja!

Kuala Lumpur.
Da vi kom til Kuala Lumpur unna vi oss den luksusen at vi flotta oss paa hotellfronten. Det var jo tross alt 17. mai neste morra. 17. mai feira vi med frokost paa starbukcs og videre med shushi og Robin Hood kino paa kvelden. Var ikke akkurat barnetog, bunad, poelse og is, men en brukbar 17.mai-feiring vil jeg si at det var.
Vi dro ogsaa for aa se paa verdens nest hoyeste bygning, Petronas Twin Towers. Oslo Plaza blir litt puslete i forhold...

Cameron Highlights.
Til tross for vaart korte opphold i Camoeron Highlands fikk vi sett ganske mye. Vi tok en rundtur der vi besoekte en te-plantasje, saa en ingeferblomst, saa paa utsikten fra den hoyeste toppen i omraadet, tok en liten rusletur i jungelen, besoekte en te-fabrikk, dro til en innsekts- slange- og sommerfuglfarm, moette lokalbefolkning som tok os med til et fossefall, hadde en halvpasse framfoering av sang og dans for oss, og demonstrerte blaaseroer. Det var en effektiv dag!

Pulang Perheterian.
Videre dro vi til oya Pulang Perheterian paa oestkysten av Malaysia. Baatturen ut var mildsagt ubehagelig, boelgene var store og farten var hoy. Og man merka ikke akkurat boelgene mindre naar man ble plasert fremst i bauen. Men da vi kom fram til den idylliske oya var alt glemt. Vi noeyt fire rolige dager der, og Ingrid 2 fikk ogsaa tatt seg en dykketur, jippi!

Paa vei til Thailand tok vi en overnatting i Alor Setar foer vi neste dag tok toget inn i Thaliand og opp til Koh Pha Ngnan. Her bor vi paa et passelig fint beach resort og i kveld er det fullmaanefest!

De tre resterende turkameratene har det bra til tross for savnet etter den fjerde. Vi koser oss og nyter siste innspurt av reisa!